Stilte 

Stilte fascineert me. 

Jarenlang zat ik om 5 uur in de ochtend te tekenen, met kroontjespen en inkt, de techniek die je bewust in je focus brengt. ik ervaarde deze tijd als de hemel op aarde.

¨Deze stille, meditatieve manier van werken ben ik in Indonesia gaan onderzoeken, weken zat ik met een groep vrouwen in een tuin de batik ( tekenen met hete wax op textiel, hierbij neem je ook afstand van de tekening , door middel van de cjanting en wax , uit te oefenen, de stilte, en vrede wat deze groep vrouwen uitstraade was indrukwekkend . En heeft mij veel inzichten over de stilte gegeven.

¨Stilte wordt vaak beschouwd als saai, maar is dat zo? Stilte haalt door het aanboren van je creativiteit ook onvoorspelbaarheid naar boven. Omdat je referentie kader van buiten naar binnen is verschoven ga je niet met de massa mee en dat is alles behalve saai. ¨

Inmiddels verplaatste het tekenen van 5 uur in de ochtend naar 4 uur en nog vroeger , Het werd tijd om op andere wijze in stilte te komen, in die tijd etaleerde ik nog als zzper en had alleen de zorg over mijn meisje. Het werd een speurtocht om weer in de magische momenten te komen. Want hoe blijf je stil in deze razende wereld? Ik ervaarde de wereld steeds meer als een grote afleiding/ verleiding, depressief werd ik van de razendsnelle wereld. Snakkend naar stilte begon ik met 2 x een half uur mediteren per dag.

Tot ik op een dag iemand ontmoette en vertelde over Vipassana.

Wat is Vipassana?

Vipassana betekent letterlijk ¨ De dingen zien zoals ze werkelijk zijn ¨

Het is een vorm van meditatie waarbij de focus ligt op de verbinding van lichaam en geest.

Door aandacht te schenken aan alle gewaarwordingen in je lichaam en geest krijg je meer begrip over hoe je gedachten werken. Hierdoor heb je minder last van negativiteit, woede en haat, zelfzucht en angst en komt er meer ruimte voor positieve eigenschappen. Zoals liefde vreugde en gelijkmoedigheid. S.N. Goenka een van de belangrijkste meditatie leraren beschrijft  als volgt ´ we worden vrij van alle ellende en ervaren wat het werkelijk is om gelukkig te zijn¨

Vipassana is een wereldwijde organisatie die in vele landen over de hele wereld op precies dezelfde wijze wordt onderwezen. De organisatie blijft in stand door giften en donaties.

Waarom wilde ik ervaring met Vipassana?

Ik was benieuwd wat er overbleef als ik alle afleidingen (ook tekenen hoort daarbij weghaal) en dat ik niet zou kunnen weglopen van positieve en negatieve gevoelens. Ik zal er tijdens de meditatie mee aan de slag moeten gaan. Ik hoopte hierdoor mijn geest wat beter te leren kennen en ik wat beter met mijn gevoelens en emoties om te leren gaan.

Ik ben het aangegaan, ingeschreven en  door de strikte vereisten heengekomen en nu klaar voor het innerlijke avontuur.

Vipassana  10 daagse retraite wordt 2 keer per  jaar onderwezen aan 100 personen in Nederland.  Er worden ook 3 daagse en dag retraites op diverse plaatsen in Nederland georganiseerd. de kort durende retraites kunnen alleen uitgevoerd worden als je de 10 daagse  succesvol hebt doorlopen.

 

Daar ging ik dan 1 dag voor kerst opweg naar de Glind vlak bij Barneveld.

Aangekomen werd de kamer toegewezen en telefoon ingeleverd  ik deelde de eenvoudige kamer met nog 1 vrouw. In de kamer stonden 2 bedden een wasbak een klein tafeltje en stoel.

Tydens de kennismaken spraken we wat praktische zaken af zover dat kon. Toen iedereen gearriveerd was kregen we een huishoudelijke toespraak van de organisatie , een lichte maaltijd ( vegetarisch ) en s avonds begon de eerste groeps meditatie en vanaf daar ging de edele stilte in.

(Het tijdsschema van de 10 daagse)

4.00 uur Gong en opstaan
4.30- 6.30 uur Meditatie in zaal of op eigen kamer
6.30- 8.00 uur Ontbijt en rustpauze
8.00-9.00 uur Groeps meditatie in zaal
9.00- 11.00 uur Meditatie in zaal of in eigen kamer
11.00- 12.00 uur  Middag eten
12.00-13.00 uur Rustpauze en gelegenheid tot vragen stelen aan de leraar
13.00-14.30 uur Meditatie in zaal of in eigen kamer
14.30-15.30 uur Groepsmeditatie in zaal
15.30-17.00 uur Meditatie in zaal of in eigen kamer
17.00-18.00 uur Thee pauze en rust
18.00-19.00 uur  Groeps meditatie in zaal
19.00- 20.30 uur Lezing door SN. Goenka
20.30- 21.00 uur Groepsmeditatie in zaal
21.00-21.30 uur Gelegenheid tot vragen stellen in de zaal
21.30 uur Bedtijd en licht uit

 

Tijdens deze intensieve 10 daagse gebeurt er veel in je hoofd, je kan het omschrijven als een operatie in je hoofd. er is geen mogenlijkheid om te vluchten. niet uit het raam te staren, af te laten leiden door telefoon, schilderijen, een boek of notitieblok of eten of drinken. In het begin leidt je jezelf af door nog te bewegen, dit gebeurt onbewust, zodra de geest rustig wordt ,wordt het lichaam ook stiller.

Dag 1 (Nu gaat het echt beginnen)

Om een paar minuten voor 4 schrik ik wakker, ik pak mijn zaklantaarn en besef dat het gaat beginnen.

Om 4 uur gaat de gong, ik sta op poets mijn tanden en ga door het pikke donker in de kou naar de meditatie zaal, waar iedereen een eigen plek heeft gekregen voor de aankomende 10 dagen.

Tijdens de cursus zijn mannen en vrouwen strikt gescheiden om afleidingen te voorkomen.

2 uur lang probeer ik de constructies op te volgen die gisteren zijn uitgelegd. Goenka heeft ons anapana geleerd die je leert focussen  op de natuurlijke ademhaling bij de neusgaten. Dit heeft als doel je geest te versterken. Zonder sterke geest kun je geen Vippassana beoefenen. Deze techniek houden we 4 dagen vol.

Er zijn 3 groepsmeditaties per dag deze zijn bedoelt voor meerdere instructies.

De hele dag  oefenen, hier merk je hoevaak ik wordt afgeleid door mijn geest. 

Ik bemerk ook dat het allemaal behoorlijk vermoeiend is dus tijdens de rustpauzes maak ik rijkelijk gebruik van mijn bed.

Om 19.00 uur is er een lezing van Goenka, hoewel ik dit niet  had verwacht gaf het mij veel steun. Hij legt hier uit wat anapana inhoud, het nut van mediteren en waarom er zulke strikte regels zijn de aankomende 10 dagen.

Het gaf me begrip en motivatie om de aankomende 10 dagen door te zetten.

Half 10, doodmoe, ik ben blij als ik in mijn bed lig.

 

 

Dag 2  (Ik dwaal nog af en kan niet stil zitten)

Tydens de lezing op dag 1 werd verteld dat dag 2  en dag 7 de zwaarste zullen zijn, ik kon mij er niks bij voorstellen want dag 1 liep prima.

Toen ging ik halverwege de dag inzie dat het toch wel anders is, de hele dag je neusgaten observeren en enorm je best doen om stil te zitten, het was toch moeilijker als ik dacht.

Ik verheugde mij op de avondlezing, want tijdens de lezing werd er ook uitgelegd wat er met je lichaam en geest gebeurt als je de meditatie op deze manier doet.

Affin ik was blij dag 2 zat erop, morgen nieuwe kansen

 

Dag 3 (Begin wat los te komen)

Op dag 3 bemerk ik veel weerstand, mijn lichaam zegt nee, ik ben dooddmoe en de tranen biggelen over mijn wangen in stilte. Ik heb een dialoog met mijzelf en begin dit te observeren. Stil zitten en zijn lukt nog niet.

Inmiddels moeten we alle gewaarwordingen rondom de neus onderzoeken, dit is al iets uitdagender. Maar ik vraag me echt wel af waar ik aan begonnen ben , nu nog 7 dagen.

S avonds tijdens de lezing wordt aangekodigd dat we morgen met Vipassana gaan beginnen.

 

Dag 4 (Vipassana dag )

Na een uitgebreide uitleg kunnen we vervolgens zelf aan de slag. Eigenlijk is Vipassana een bodyscan. Het is de bedoeling dat je je hele lichaam af gaat en focust  op alle sensaties positief of negatief. Ik voel me blij want nu kunnen we het hele lichaam gebruiken en dat is niet  zo uitputtend dan alleen je neusgaten onderzoeken.

Het geeft een fijn gevoel en ik merk dat ik meer kan focussen, en merk allerlei sensaties in mijn lijf , laat ze er zijn en ik wordt stiller.

 

Dag 5 (Oud en nieuw )

Op dag 5 zit ik er helemaal in en ik begin de stilte als heel aangenaam te ervaren. Ik bemerk dat ik het ook heerlijk vindt om niet te spreken, maar toch zo een verbondenheid te voelen met alle 100 mensen, ik ervaar het als zeer bijzonder, geen woorden geen oogcontact maar alleen de energie van de mede mens.

Het is oud en nieuw, alles gaat aan ons voorbij net als kerst,  hier en daar in de verte hoor je een vuurpijl afgaan.

 

 Dag 6 (Mediteren of slapen)

Op dag 6 kom ik zeer vermoeid mijn bed uit, ik sleep mezelf naar de meditatie zaal en bemerk dat ik de hele dag tegen de slaap aan zit. Ik spreek mezelf toe en: Je komt hier niet om te slapen maar om te leren ondertussen rommelt mijn maag. S avonds krijg ik alleen een stuk fruit, en overdag krijg je een heerlijke vegetarische maaltijd. Deze dag mis ik erg het avond eten. Het voelt als lijden.

 

Dag 7 (Lach sensatie )

Op dag 7 wat een van de moeilijkste dagen zou moeten zijn  ervaar ik de hemel in de stilte.

Tijdens de rustpauze in de middag tijdens het fruit wordt ik overvallen door een enorme lachbui, ik overzie de zaal met 50 vrouwens die allen in zichzelf zijn gekeert , hield het niet meer ( het scheen een ontlading te zijn van het harde werk), het  gaf me wel lucht.

Dag 8 ( Constante allertheid )

Op dag 8 zit ik ook weer helemaal in de flow, ik lijk het echt heerlijk te gaan vinden de stilte, de intense diepte, het geeft mij een soort hemels gevoel. Vanaf deze dag is het niet meer de bedoeling te rusten, maar echt gewaar te zijn van wat je voelt en ervaart. ook tijdens de pauzes.

Inmiddels zie ik ook veel lege plekken in de zaal er zijn toch ook mensen vertrokken naar huis.

Dag 9 (Nog 1 serieuze dag)

 

De laatste serieuze dag waarin we nog voor 100% gebruik kunnen maken van de grote stilte. Ik denk als ik voor mijzelf spreek, is dit toch de meest byzondere ervaring is in mijn leven geweest.Het was zwaar, maar een oerveiligheid kwam er in mij los . Iets wat lastig in woorden te vangen is.

In de stilte leer je jezelf kennen, van meer oppervlakkige lagen van gedachten en emoties tot diepere lagen van onze intuitie .

Toch ben ik blij dat we morgen weer mogen spreken.

 

Dag 10 (De edele stilte stopt)

Na de groepsmeditatie leren we een nieuwe meditatie techniek, de metta meditatie ( Liefdevolle vriendelijkheid) Deze meditatie is als afsluiting van de Vipassana meditatie. Tijdens de metta stuur je liefde, geluk en vriendelijkheid naar alle wezens om je heen. Metta helpt  je negativiteit te voorkomen en helpt je positiviteit te ontwikkelen.

Na de instructies mochten we weer praten, wel buiten de meditatie zaal, wat gek was dat. Buiten de meditatie zaal waren de mannen en vrouwenn niet meer appart van elkaar. ik constateerde dat de mannen vrij direct aan de praat gingen en bij de vrouwen duurde het wat langer.

Na 2 uur praten gingen we weer mediteren, gelukkig bemerkte ik dat ik snel weer in mijn focus kwam na alle uitlatingen van iedereen. Morgen gaan we naar huis. Nu nog even rustig op adem komen van deze enorme mooie maar zware reis die ik een ieder gun.

s avonds nog met mijn kamergenoot zitten praten en optijd naar bed.

 

 Dag 11 (Naar huis)

Gewoon net als de rest van de dagen vroeg op en naar de meditatie zaal.

We kregen  nog een lezing van Goenka hoe we deze reis in het dagelijkse leven voortzetten.

Hij adviseert 2 x per dag een uur te mediteren om vooruitgang te boeken.

We hebben noot een keer met elkaar gegeten, daarna was het opruimen geblazen. 

Een donatie ( danna ) spullen inpakken en naar huis.

 

Als je tot hier hebt gelezen ben je vast geboeid door de stilte,

Mijn  tweede reis ging naar Stokkum in Belgie daar ging ik als helper mee, ook dit was een zeer rijkelijke ervaring, daarna enkele dag retreats en nog eenmaal in de Glind.

En ik teken met liefde en compassie aan mijn levens werk

@ andela

Er kunnen fouten in de tekst staan, ik heb dyslektie excuus daarvoor