Kunstvakdocent/ Creativiteitontluiker/ Kaderbrekend/ Faalaanmoediger/ Weergekdoener/ iedereen is een Kunstenaarleveraar!

Zonder Chaos geen kunst!

Leg je gum maar weg is de start van de dag!

- Ik kan het niet zegt Tom. Wat kan je niet Tom? Wanneer is het kunnen in het creatief proces? Kunst komt van kunnen en een kunstenaar is het kunnen voorbij!

- Dit is echt heel gek juf zo tekenen zegt Tom, de oren zitten toch niet onderop! Wat is eigenlijk gek Tom?

- Ik ga deze tekening gekleurt en wel echt niet uit elkaar knippen hoor juf, ik heb er heel hard aan gewerkt zegt Tom. Ik snap het Tom, ik wil je graag laten zien dat als je in het creatieve proces zit altijd kan groeien of veranderen, en dat is best verassend! Ok, we maken een kopie van de tekening en gaan toch knippen, Ok juf, Ok Tom..

- Ik moet echt mijn chromebook gebruiken juf voor voorbeelden zegt Tom. Wat zou er gebeuren als je voor een dag geen chromebook zou gebruiken Tom? Nou dan ehh weet ik het niet. Ga maar even op het schoolplein lopen, uit het raam kijken of met je ogen dicht zitten en kijken of je tot ideeen komt. Eind van de dag, juf kijk ik heb mijzelf herpakt vandaag. Dank u wel, groetjes Tom.

Sonja Is een creatieve/ Kunstzinnige enthousiaste Kunstvakdocent die leerlingen kennis laat maken met diverse kunststromingen zoals impressionisme, surrealismeen abstracte kunst.

Ze bespreekt belangrijke kunstenaars en laat leerlingen experimenteren met verschillende stijlen en technieken.

Een belangrijk aspect van haar lessen is faalkunde: het leren omarmen van fouten en mislukkingen als waardevol onderdeel van het creatieve proces.

Sonja stimuleert leerlingen te experimenteren, risico¨s te nemen en hun eigen stijl te ontdekken waarbij het proces belangrijker is dan het eindresultaat.

Haar doel is om de leerlingen op een speelse manier te laten groeien in hun creativiteit en zelfvertrouwen.

 

 

Sonja is ruim 5 jaar werkzaam in het primair onderwijs, heeft op meer dan 150 scholen met veel plezier les gegeven. Ze is flexibel, een waar creatieve geest die het grote " Ik kan het niet ¨voorbij is.

 

 

 

 

Hai, ja "Ontiegelijk¨ ontwerpen is leuk:-)

Wat is eigenlijk het verschil tussen kunst en ontwerpen, ontwerpen en kunst? Kun je kunst ontwerpen? Wat kun je eigenlijk ontwerpen of is het dan uitvinden, waarvoor is uitvinden?

In elk geval we hebben er ¨ontiegelijk¨over nagedacht.

A 

        

             

 

         

KUNST IS LEREN

Om creativiteit uit te lokken is het goed om het idee los te laten, Kinderen zijn van nature onderzoekers en hebben allemaal hun eigen interesses. Kunstonderwijs is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen.

Sonja Andela gecertificeerd kunstvakdocent 30 jaar autonoom professioneel werkzaam in de kunst en ruimtelijke vormgeving wereld en biedt met veel plezier en kennis inspirerende projecten aan op scholen in Noord Holland. Tevens biedt Sonja ook Workshops en lessen aan voor volwassenen/ docenten thuis of op locatie. Ze herschrijft op aanvraag (reguliere lessen om in kunstzinnige lessen met bestaande kerndoelen.)

 

 

 

Hoe ik de dag in vul vanuit mijn expertise, en doel.

Ik baseer mijn lessen op het aanzetten van de fantasie, het loskomen van de werkelijkheid.  Het gaat mij er vooral om dat kinderen plezier hebben, durven falen (Ontspannen) en zich kunnen toegeven aan het expiriment. Zodat de kinderen aan het eind van de dag blij zijn met de ´Dag¨ de orientatie het onderzoek de uitvoering en de evaluatie.

Leren kijken en luisteren, reflecteren op eigen werk en dat van een ander zonder oordeel

@ De weg doch de bestemming.

       

 

 

 

 

 

 

Kunstenaar met weinig woorden, bevlogenheid en veel werk.

 

Te boeken via www.LUKIDA.NL / Andela-Art en Educatie kvk nr: 74962515 andela-art@hotmail.nl Tel:0650592540 ( bij voorkeur whats-app)

 

Een greep uit de referenties: Startbaan ( sassenheim ), De Horizon ( Amsterdam ), Troelstra school ( Amsterdam ), De punt (Amsterdam ), 3 master ( Amsterdam), Louis bouwmeester( Amsterdam), Zomerschool ( Ijmuiden), BSO Mikz ( Brabant 6 locaties ), De Vlaamse reus ( Amsterdam), HM Van Randwijkschool ( Ilpendam), Nicolaas Meas school ( Amsterdam, De Witte olifant ( Amsterdam), OBS Triangel ( Weesp ), Voorweg school ( Heemstede), Vondel school ( Bussum ), IKC Vila Vrolik ( Hilversum ), Het Wespennest ( Amsterdam ), 7e Montessorischool ( Amsterdam ), Odysee school ( Amsterdam ), Jenaplan basisschool ( Amsterdam), Obs Middelie (Middelie), Muziekschool (Blaricum), De Klaroen ( Maarssen), Piet Heyn ( Amsterdam), Gouwzee opspoor ( monnikendam), Pierement ( Purmerend), Bareel ( Heemskerk), Voorwegschool ( Heemstede ), Kunstmagneet (Amsterdam), Lorentzschool (Hilversum), Wagemakersschool ( Landsmeer), Openbare montessori school Steigerland ( Amsterdam ), De Punt ( Amsterdam ), Tijl uilenspiegel school ( Amsterdam ), 14e Montessori school ( Amsterdam ), De Josephschool ( Bloemendaal ), De Ranonkel ( Purmerend ) De poolster ( Amsterdam), De Achthoek (Amsterdam ), 5e montessori ( Amsterdam),St wulfram (Hoogwoud), Haarlemse montessorischool (Haarlem). Montessori boven het IJ  (Amsterdam), Boekmansschool (Amsterdam), Gouwzee (Monnickendam), Anthoniusschool (Aerdenhout), Kindercampus zuidas (amsterdam), Kindcentrum willem eggerts ( Purmerend), Haarlemse Monessorischool (Haarlem) WSV ( Amsterdam), Brede school Kinkerbuurt ( Amsterdam), Goudenregen school ( Hilversum), Bussumse Montessori ( Bussum), Louis bouwmeesterschool( Amsterdam), Joost van Vondel school ( Amersfoort), Comenius ( Denhelder),  OBS T Warde ( Warde)  Kleine Nicolaas ( Amsterdam). Theo Thijsen ( Amsterdam). De meidoorn ( Amsterdam), Willem Eggert (Purmerernt), Comenius ( Den-Helder), ABBS Elsenhagen ( Amsterdam),St Jozeph en Maria school (Spierdijk), Schreuder(Amsterdam), De Taalschool (Hilversum), Zeister (Zeist), De carousell (Gouda),Klaroen ( Maarsen), Zeeburgeiland ( Amsterdam), St jozef school ( Zwaagdijk) Boekmanschool ( Amsterdam), De Griundel ( Lelystad),Het Podium ( Amsterdam),Windkanter ( Hilversum),OBS Elckerlyc ( Hilversum), Annefrank ( Amsterdam), Boomgaarde (Amsterdam), De kleine reus ( Amsterdam), Bernadette school ( Zuidermeer), 2de Daltonschool ( Amsterdam) De Archipel ( Amsterdam), De Natuurschool / schoolwerkplaats ( Santpoort-Noord), Klein Amsterdam ( Amsterdam), OBS Overhoeks (Amsterdam), Fuur (Monnickendam),De Havenrakkers (Broek in Waterland), IJdoornschool  ( Amsterdam), Violenschool (Hilversum), OBS De Meander ( Assendelft), Kunstmagneet de Kraal ( Amsterdam),Saga/Agoraonderwijs( Driehuis),RK St Petrus ( Diemen), Openbare Daltonschool De Twee Master ( Lisse), Regenboog ( voorschoten), De Dubbelbrug ( Valkenburg), Springplank ( Huizen), Brede school Rembrandt ( Amstelveen), Boven ladder ( Heerhugowaard), De kersenboom (Diemen), Daltonde twee master (Lisse), Brede school Dalton ( Amstelveen), De reiger( Lisserbroek), Poiseidon ( Amsterdam),

 

  www.team1001.nl

ISW Irene school Mavo (Poeldijk),

 

 www.qrabbl.nl

Montessori (Bussum),OBSCurtevenne ( Kortenhoef), OBS Triangle ( Weesp),De Parel (Huizen),DHR Bavinckschool (Het Gooi), Juliana Dalton school (Hilversum), Junior Campus Rap (Hilversum), De Globe ( Bussum), De Sterrnwachter ( Loosdrecht) , IKC Villa Vrolijk ( Hilversum)

 

www.flexonderwijs.nl

Via flex gaat het zonderbureau, recruiters,contactverboden,overnameboetes en driepartijenovereenkomsten. Zoblijft onderwijsgeld en - kwaliteit in het onderwijs